Anabilim Dalı Tarihçesi
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Rektörlüğü’nün 30.06.2003 tarihli talebi ile Yükseköğretim Kurulu’nun 25.07.2003 tarihli kararı ile kurulmuştur. İlk Anabilim Dalı Başkanı Dekanlık uhdesinde olmak üzere Prof. Dr. Şaban Sarıkaya olmuştur.
Akademik Personel
Doç. Dr. Özlem Mıdık (Anabilim Dalı Başkanı)
Lisans: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi, Sosyoloji Anabilim Dalı Uzmanlık Alanı: Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi, PhD
Doç. Dr. Servet Aker
Lisans: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Felsefe (Devam ediyor) Ön Lisans: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Tarım Teknolojisi Uzmanlık Alanı: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı
Dr. Öğr. Üyesi Rahman Yavuz
Lisans: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Uzmanlık Alanı: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı, PhD (devam ediyor)
Anabilim Dalının Teorik Yapısı ve Akademik Amacı
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı, Tıp Eğitimciler İçin Ulusal Yetkinlikler Çerçevesi’nde yer alan roller üzerinden, tıp eğitiminin her düzeyinde öğrenme ve öğretme süreçlerinin etkinliğini arttırmak için alanının gerektirdiği tüm bilgi, beceri ve tutumları bir araya getirerek uygular.
Tıp Eğitimciler İçin Roller (Yetkinlik alanları)
Alan uzmanlığı ekseninde;
Profesyonel
Savunucu
Ekip üyesi
Danışman
Yönetici-lider
Bilim insanı
İletişimci
Profesyonellik
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı,
Toplum sağlığı ve sosyal adalete erişmeyi hedefleyen bir tıp eğitimi sürecine sağduyu ile yaklaşarak katkı sağlamayı ve bunu bir yaşam biçimine dönüştürmeyi,
Kurumsal kültür oluşturabilmek için diğer paydaşların katılımını da sağlayarak kurumsal ve kurumlar arası işbirliğini geliştirmeyi,
Tıp eğitiminin her alanında toplum ihtiyaçları ve yararlılığını gözeterek planlama ve uygulamalar yapabilmeyi,
Öğrenenlerin yararını önceleyen öğrenen temsiliyetini sergileyebilmeyi amaçlar.
Savunuculuk
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı,
Eğitimde kurumsal, ulusal ve uluslararası politikaları,
Eğitimin kanıta dayalı tıp zemininde yürütülmesini,
Eğitimde çağdaş yaklaşımları,
Eğitimin hem kendisi hem de sağlığın diğer toplumsal belirleyicileri üzerine etkisi bakımından sağlığı belirleyen önemli bir faktör olduğunu savunur.
Ekip üyesi olma
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı,
Tıp eğitiminin yürütülebilmesi için tüm düzeylerdeki ekiplerle (yöneticiler, öğretici ve öğrenenler) etkili biçimde çalışır.
Toplum temelli, öğrenen merkezli öğrenme yaklaşımı çerçevesinde kanıta dayalı gerekçelerle, farklı kişi ve ekiplerle ortak çalışma yürütür.
Eğitim programlarının planlanması, geliştirilmesi ve değerlendirilmesi, danışmanlık süreci ve akademik çalışmalar sırasında, sağlık çalışanlarının eğitimi alanında yer alanlardan oluşan bir ekiple işbirliği içinde çalışır.
Danışmanlık
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı,
Mezuniyet öncesi, sonrası ve sürekli eğitim programlarının planlanması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesi amacıyla aktif çalışılan kurullara öneride bulunur.
Öğrencilerin güçlü yönleri, ihtiyaçları ve değerleri göz önüne alınarak onların öğrenme ve akademik başarılarına yön verir.
Tıp fakültesi ve diğer fakültelerdeki birimlerinin istekleri doğrultusunda gereksinimlerini belirleyip danışmanlık verir.
Yöneticilik-liderlik
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı,
Bireysel ve ekip çalışmalarında bölgesel, ulusal ve uluslararası tıp eğitimi camiasının bir üyesi olmanın sorumluluğunu yerine getirir.
Eğitim süreçlerinin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesinde, önceliklerin belirlenmesi, işbirliği içinde çalışma ve kaynakların sağlanması ve kullanılmasında yöneticilik ve liderlik yapar.
Değişime öncülük yapar ve süreci yönetir.
Bilimsellik
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı,
Yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda tıp eğitimi alanında bilgi üretir, uygulamaya geçirir ve yayar.
Alanıyla ilişkili güncel kaynaklara ve bilgilere ulaşır ve sürekli olarak izler.
Tıp eğitiminde yeni bilgi ve uygulamaları oluşturur, yaygınlaştırır, hayata geçirir ve değerlendirir.
İletişimci
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı,
Eğitimle ilgili bilgileri, sorunları ya da çözümlerini, önerilerini ve beklentilerini eğitimin tüm paydaşlarına sözlü, sözsüz ve yazılı olarak eğitim ve bilişim teknolojilerinden de yararlanarak etkin bir biçimde aktarır.
Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman/ilgili olan ve olmayan kişilerle paylaşır, yazılı ve sözlü anlaşılır biçimde aktarır.
İletişimde bilişim teknolojilerinden etkin bir şekilde yararlanır.
Çalışma Alanları
Tıp Eğitiminde Program Geliştirme ve Değerlendirme
Tıp Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Öğretim Tasarımı
Eğitim Yönetimi
Eğiticilerin Eğitimi
Tıpta Profesyonelizm
Klinik Beceriler Eğitimi
İletişim Becerileri Eğitimi
Davranış ve Sosyal Bilimler
Akademik Faaliyetler ve Etkinlikler
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı, mezuniyet öncesi eğitim programın ulusal ve uluslararası güncel rehber ve kılavuzlar eşliğinde yapılandırılmasında, eğitim programının işleyişinde ölçme ve değerlendirme süreçlerinde ihtiyaç duyulan uygulama ve araçlarla ilgili konularda aktif katılım sağlamaktadır. Eğitim yönetimiyle ilgili anabilim dalı öğretim üyelerinin görev aldığı kurullar şunlardır;
Tıp Eğitimi Kurulu
Program Kurulu
Ölçme ve Değerlendirme Kurulu
Eğitim Becerileri Kurulu
Öz Değerlendirme Kurulu
Seçmeli Blok Koordinasyon Kurulu
Gelişim Sınavı Kurulu
Senaryo Kurulu
Blok Kurulu
Akademik ve Sosyal Danışmanlık Sistemi Kurulu
Tıp Eğitiminde Program Geliştirme ve Değerlendirme, Ulusal Çekirdek Eğitim Programı Uyum Çalışmaları
Mezuniyet öncesi tıp eğitimi programı içeriğinin 2014 ve 2020 yılı Ulusal Çekirdek Eğitim Programı’na (UÇEP) uygunluğu sağlamaya yönelik çalışmalar Tıp Eğitimi Anabilim Dalı’nın öncülüğünde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmalar kapsamında Tıp Fakültesinin misyon, vizyon ve öğrenme çıktılarının belirlenmesi ve güncelleştirilmesinde anabilim dalımızın önemli katkıları olmuştur. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Programının İyileştirmesi ve Geliştirilmesi Projesi, kurumun mezuniyet öncesi tıp eğitiminde gelecek 10 yıl içerisindeki vizyonunu yeniden ortaya koymak amacıyla Tıp Eğitimi Anabilim Dalı’nın liderliğinde sonuçlandırılmıştır.
Eğitim İşleyişinde ve Yönetiminde İlgili Kurullarda Yürütülen Görevler
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı öğretim üyeleri, Seçmeli Blok Koordinasyon Kurulu başkanlığı ve kurul üyelikleri görevlerini sürdürmektedir. Klinik öncesi dönemde her bir sınıf seçmeli blok koordinatörlük görevi, anabilim dalı öğretim üyelerimizin başkanlığında 2013 yılından beri sürdürülmektedir. Her yıl ikinci sınıf seçmeli dersler kapsamında ‘’Öğreniyorum Öğretiyorum’’ festivali ile öğrenciler yaptıkları çalışmaları sergileme ve sunma imkanı bulmaktadır. Tıp Eğitimi Anabilim Dalı öğretim üyelerinin sorumlu ve sorumlu yardımcısı olarak sürdürdükleri ‘’Tıpta Profesyonellik I ve II’’ blok programları kapsamında tıpta profesyonellik çerçevesi içinde iletişim, bilgi okuryazarlığı, yöneticilik, etik ve mesleksel değerler, ekip çalışması ve meslekler arası etkileşim kapsamında bilgi beceri ve tutum kazanılması hedeflenmektedir. Anabilim Dalı öğretim üyelerince uyum haftası ve klinik öncesi dönem seçmeli blok başkanlıkları yürütülmekte, birçok blok kurulu içerisinde de kurul üyelikleri bulunmaktadır.
Eğitici Gelişimi ve Sürekli Mesleksel Gelişim Faaliyetleri
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı sürekli mesleki gelişim faaliyetlerinde de rol oynamaktadır. Anabilim Dalı öğretim üyeleri gerek kendi üniversitesi içerisinde gerekse farklı üniversitelerde (Giresun Üniversitesi Tıp Fakültesi, Karabük Üniversitesi Tıp Fakültesi gibi) öğretim üyeleri ve sağlık çalışanlarına yönelik Eğitici Gelişimi Kursları gerçekleştirmiştir.
UTEK 2022 XII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi
XII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 19-22 Mayıs 2022 tarihlerinde Samsun’da Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi ev sahipliğinde ve de Tıp Eğitimi Anabilim Dalı’nın liderliğinde gerçekleştirilmiştir.
Eğitim-Öğretim Faaliyetleri
Mezuniyet öncesi tıp eğitimi programı kapsamında anabilim dalı öğretim üyeleri birinci sınıftan beşinci sınıfa kadar davranışsal, sosyal ve beşeri bilimlerle ilgili derslere, küçük grup çalışmalarına, probleme dayalı öğrenme oturumlarına ve panellere katılım göstermektedir.
Araştırma Faaliyetleri
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı öğretim üyeleri tarafından ulusal ve uluslararası indekslerde yayınlanan makalelerin yanı sıra, ulusal ve uluslararası kongrelerde sunulmuş ve ödül almış sözel ve çok sayıda poster bildiriler bulunmaktadır. Anabilim Dalı öğretim üyeleri tarafından alana özgü bir kitap yazılmış, iki kitabın ise hem çeviri hem de editoryal işlemlerinde önemli katkılar sağlanmıştır.